Activities per year
Abstract
Augmented reality is a technology that allows the relative immersion of the user to interact
with virtual objects through gestures and sounds that are captured by computer equipment.
The present research refers to evaluating the use of augmented reality as a pedagogical
strategy for collaborative and interdisciplinary design exercises. Of an exploratory type, with
a contemporary design and qualitative approach, it involved 16 students from the University
of Monterrey from the Schools of Architecture and Habitat Sciences and Art and Design, who
designed an object synchronously and in real time, connected in the same modeling room.
The results demonstrate the usefulness of AR for design, as it allows collaborative work, compartmentalization, and overlapping of digital information on the users' horizon,
facilitating revisions and virtual prototyping of the object as a work product. In addition, the
immersive experience allowed the students to approach modeling technologies as a first
experience of digital design.
with virtual objects through gestures and sounds that are captured by computer equipment.
The present research refers to evaluating the use of augmented reality as a pedagogical
strategy for collaborative and interdisciplinary design exercises. Of an exploratory type, with
a contemporary design and qualitative approach, it involved 16 students from the University
of Monterrey from the Schools of Architecture and Habitat Sciences and Art and Design, who
designed an object synchronously and in real time, connected in the same modeling room.
The results demonstrate the usefulness of AR for design, as it allows collaborative work, compartmentalization, and overlapping of digital information on the users' horizon,
facilitating revisions and virtual prototyping of the object as a work product. In addition, the
immersive experience allowed the students to approach modeling technologies as a first
experience of digital design.
Translated title of the contribution | Augmented reality: pedagogical strategy for collaborative design collaborative |
---|---|
Original language | Spanish |
Title of host publication | Realidad aumentada: estrategia pedagógica para ejercicios de diseño colaborativo |
Chapter | 3 |
Pages | 979-986 |
Number of pages | 7 |
Volume | 1 |
Edition | 1 |
ISBN (Electronic) | 9789942617033 |
Publication status | Published - 4 Oct 2023 |
Event | INPIN 2023: Investigación e innovación para las ciencias - Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador Duration: 3 Oct 2023 → 6 Oct 2023 https://www.ulvr.edu.ec/ |
Seminar
Seminar | INPIN 2023 |
---|---|
Abbreviated title | INPIN |
Country/Territory | Ecuador |
City | Guayaquil |
Period | 3/10/23 → 6/10/23 |
Internet address |
Bibliographical note
Cabero, A. (2018). La realidad aumentada, una tecnología emergente en educación. LaRealidad aumentada como herramienta educativa, Ediciones Paraninfo.
Cabero, A., Valencia-Ortiz, R., & Llorente-Cejudo, C. (2022). Ecosistema de tecnologías
emergentes: realidad aumentada, virtual y mixta. Revista Tecnología, Ciencia Y
Educación, (23), 7–22. https://doi.org/10.51302/tce.2022.1148
Calderón, U. (2017). Realidad aumentada aplicada a la enseñanza de la geometría
descriptiva. AUS [Arquitectura / Urbanismo / Sustentabilidad], (18), 18–22.
https://doi.org/10.4206/aus.2015.n18-04
Chong, P., & Marcillo, C. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales
de aprendizaje. Revista científica Dominio de las ciencias, 6(3) 56-77.
https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1274/2149
Fernández, L., & Ampuero, A. (2020). La Realidad Aumentada aplicada a la Prehistoria:
aprender anatomía y evolución humana. In A. Hernando & J. Guede (Eds.), El uso de
las tecnologías en la innovación docente (pp. 29–46). Dykinson.
https://doi.org/10.2307/j.ctv103x9s5.5
Gómez, T., Martin, G., & Valencia, A., (2022). Entrenamiento basado en realidad aumentada
para mejorar las habilidades espaciales y la consiguiente mejora del rendimiento
académico en estudiantes de ingeniería. Digital Education Review, 41, 306-322.
https://doi.org/10.1344/der.2022.41.306-322
Hernández, S., & Mendoza, T., (2018). Metodología de la investigación: Las rutas
cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.
Huérfano, S., (2022). Estrategia pedagógica apoyada en realidad aumentada (Proyecto
aplicado). Repositorio Institucional UNAD.
https://repository.unad.edu.co/handle/10596/53080
Hurtado, J., (2014). El proyecto de investigación Comprensión holística de la metodología y
la investigación [Versión de edición de Kindle]. Ediciones Quirón.
Laurens A., (2020). Realidad Aumentada Móvil: Una estrategia pedagógica en el ámbito
universitario. Revista Técnica de la Facultad de Ingeniería, 43(3), 142-149.
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=605766264005
INPIN 2023 | Eje Territorio / 37
Martínez, O., Mejía, E., Ramírez, W., & Rodríguez, T., (2021). Incidencia de la realidad
aumentada en los procesos de aprendizaje de las funciones matemáticas. Información
tecnológica, 32(3), 3-14. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000300003
Navarro, F., & Martínez, J. (2018). Realidad virtual y realidad aumentada: desarrollo de
aplicaciones. Paracuellos de Jarama, Madrid, RA-MA Editorial.
https://elibro.udemproxy.elogim.com/es/ereader/udem/106518?page=37
Rivera, C., (2017). Taller de Diseño Colaborativo y Hábitat Evolutivo: Puentes entre la
Academia y la comunidad. Revista Bitácora Urbano Territorial, 27(1), 55-62.
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74849525006
Soriano, S., & Jiménez, V, (2023). Las ventajas del uso de la realidad aumentada como
recurso docente pedagógico. Revista Innova Educación, 5(2), 7–28.
https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.02.00
Suarez, J., (2020). La realidad aumentada como estrategia pedagógica para el aprendizaje
del dibujo técnico. http://hdl.handle.net/20.500.12209/12773
Zarra III, E., (2019). Generación Z La generación con derechos: cómo educar para llegar a
sus mentes y a sus corazones. Narcea Ediciones.
https://elibro.udemproxy.elogim.com/es/ereader/udem/123548?page=1
Fingerprint
Dive into the research topics of 'Augmented reality: pedagogical strategy for collaborative design collaborative'. Together they form a unique fingerprint.Activities
- 3 Divulgación a público en general
-
ADDIE instructional design for the use of augmented reality in interdisciplinary collaborative exercises
Raymundo Alberto Portillo Ríos (Participant)
23 Jun 2023Activity: Transferencia de Conocimiento › Divulgación a público en general
File -
Augmented reality: pedagogical strategy for collaborative design collaborative
Portillo Ríos, R. A. (Participant)
5 Oct 2023Activity: Transferencia de Conocimiento › Divulgación a público en general
-
Immersive technologies: pedagogical strategy for design practice
Portillo Ríos, R. A. (Participant)
8 Dec 2023Activity: Transferencia de Conocimiento › Divulgación a público en general
File