Positive emotions, self-esteem, interpersonal relationships and social support as mediators between emotional intelligence and life satisfaction

Norma Alicia Ruvalcaba-Romero, Pablo Fernández-Berrocal, José Guadalupe Salazar-Estrada, Julia Gallegos-Guajardo

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

This study aims to identify the mediation function of the variables of positive emotions, self-esteem, interpersonal relationships, and social support between emotional intelligence and life satisfaction. This is the first study that analyzed, with Latin-American population, the mediating effect of these variables in a simultaneous manner. The sample was comprised by 417 Mexican youth, ages between 18 and 21 years old, that completed the TMMS-24 scale and some subtests of the WHOQOL100. The results of the structural equation modeling showed that emotional clarity plays a predictive role over positive emotions and self-esteem, while emotional repair influences positive emotions and a greater satisfaction with interpersonal relationships. In the same manner, positive emotions, self-esteem, and interpersonal relationships together are those that contribute with 50% of the variance for life satisfaction. El presente estudio tuvo como objetivo el identificar la función mediadora de las variables de emociones positivas, autoestima, relaciones interpersonales, y apoyo social entre la inteligencia emocional y la satisfacción con la vida. Este es el primer estudio que analiza, en población latinoamericana, los efectos mediadores de estas variables de manera simultánea. La muestra fue constituida por 417 adolescentes mexicanos, de entre 18 y 21 años de edad, los cuales contestaron la escala del TMMS-24m y algunas subescalas del WHOQOL100. Los resultados del análisis de modelos de ecuaciones estructurales mostraron que la claridad emocional juega un rol predictivo sobre las emociones positivas y la autoestima, mientras que la reparación emocional tiene influencia sobre las emociones positivas y una mayor satisfacción en las relaciones interpersonales. De la misma manera, las emociones positivas, la autoestima, y las relaciones interpersonales contribuyen juntas a un 50% de la varianza sobre la satisfacción con la vida.
Original languageEnglish
Pages (from-to)1-6
Number of pages6
JournalJournal of Behavior, Health & Social Issues
Volume9
Issue number1
DOIs
Publication statusPublished - 24 Nov 2017

    Fingerprint

Cite this