Abstract
This study, characterized by a mixed, comparative focus, evaluated the influence of internal and external systemic factors among students with high intellectual potential who attend an extracurricular educational center. The findings indicate that internal factors, resilience, and emotional intelligence are helpful for students as they handle the stress of extracurricular activities; external factors such as family organization and student experience at the educational center have an impact on student motivation and performance as they continue their academic preparation.
Original language | Spanish |
---|---|
Pages (from-to) | 1051-1074 |
Number of pages | 24 |
Journal | Revista Mexicana de Investigacion Educativa |
Volume | 23 |
Issue number | 79 |
Publication status | Published - 1 Oct 2018 |
Bibliographical note
Funding Information:La Secretaría de Educación Pública (sep) propuso, en 2006, atender durante el bienio 2008-2009 a cerca de 342 mil estudiantes sobresalientes en todo el país. En 2010 solo había sido atendida 17% de la meta propues-ta, destacando el hecho de que del total de los que fueron incluidos en los programas, solo 9% cursaba secundaria, nivel en el cual suelen terminar los programas de atención a estos estudiantes en México (sep, 2010a). En la actualidad –en el artículo 41 de la Ley General de Educación (2009) y en el acuerdo 711 por el que se emiten las Reglas de Operación del Programa para la Inclusión y la Equidad Educativa (sep, 2013)–, está legislada la atención educativa con equidad social incluyente y con perspectiva de gé-nero a alumnos con altas capacidades. Estudios realizados por Covarrubias y Marín (2015) y Valadez, Borges, Zambrano y Flores (2017) reportan que aunque la propuesta de intervención tiene logros importantes, su mayor debilidad es la operatividad.
Publisher Copyright:
© 2018 Consejo Mexicano de Investigacion Educativa. All rights reserved.
All Science Journal Classification (ASJC) codes
- Education