Abstract
© 2018 Department of Spanish Literature of the University of Granada. All rights reserved. Contemporary media faces two serious problems: the loss of users, on the one hand, as an effect of the emergence of new spaces for social participation, such as social networks; and, on the other, a generalized loss of credibility. Given this scenario, interactivity -which is responsible for mediating the relationship between media and users- emerges as a key factor in adapting the media to the internet. With this study, and after a survey of 2986 university students from Colombia, Peru, Chile and Spain, we analyzed both the relationship between consumption and confidence in the media, as well as the aspects that this population demands from an informative website. Among the most interesting results, we observed the prevalence of greater confidence in traditional media, despite the fact that the students consulted recognize spending more time on online platforms. In addition, we found among the respondents that the processes of production and consumption appear delimited, with a pronounced inclination towards the second -consumption-, to the detriment of production.
Translated title of the contribution | Questioning the existence of the prosumer in Ibero-America. A study on university students from Colombia, Peru, Chile and Spain |
---|---|
Original language | Spanish |
Pages (from-to) | 183-205 |
Number of pages | 23 |
Journal | Revista Letral |
Issue number | 20 |
DOIs | |
Publication status | Published - 1 Jan 2018 |
Bibliographical note
Funding Information:siguientes: Universidad del Rosario; Universidad Nacional Abierta y a Distancia; Universidad Santo Tomás; Universidad Panamerica-na; Corporación Universitaria del Meta; Universidad Jorge Tadeo Lozano; y la Escuela Superior de Administración Pública. En Perú, extrajimos la muestra de la Universidad Peruana de Ciencias Aplica-das, la Universidad Marcelino Champagnat, la Universidad Nacional Mayor de San Marcos y la Toulouse Lautrec. De Chile, registramos encuestados de la Universidad de Concepción, la Universidad de Chile, así como de las Universidades Alberto Hurtado, Diego Por-tales, Andrés Bello, Playa Ancha, San Sebastián y Adolfo Ibáñez. De España, completaron la encuesta participantes procedentes de las Universidades Alfonso X el Sabio, Almería, Sevilla, Oviedo, Burgos, Cádiz, Huelva, Complutense de Madrid, Carlos III, Castilla La Man-cha, Rey Juan Carlos, CEU-Cardenal Herrera, Córdoba, Jaén, León, Politécnica de Valencia, ESIC, Europea de Madrid, Girona, Granada, La Laguna, Loyola Andalucía, Málaga, Miguel Hernández de Elche, Pablo de Olavide, Salamanca, Católica de San Antonio de Murcia, La Coruña, Autónoma de Madrid, Autónoma de Barcelona, Católica de Valencia, Valencia, Alcalá, Alicante, Deusto, Las Palmas de Gran Canaria, País Vasco y Vigo.
Funding Information:
Las muestras fueron seleccionadas mediante unos muestreos no probabilísticos por conveniencia en cuatro países (Colombia, Perú, Chile y España), los cuales tienen una lengua común e, incluso, unos patrones culturales y religiosos similares. Durante los meses de mayo y junio de 2017, se realizó un rp etest para verificar la ca-lidad del cuestionario a través de sendas muestras extraídas tanto en la Universidad del Rosario (Colombia), como en la Universidad Estatal de Bolívar (Ecuador). Finalmente, la encuesta se envió a las poblaciones de estos paí-ses entre septiembre de 2017 y marzo de 2018 a través de un formu-lario en Goolg e Docs. En el caso colombiano, de los centros a los
Publisher Copyright:
© 2018 Department of Spanish Literature of the University of Granada. All rights reserved.
All Science Journal Classification (ASJC) codes
- Literature and Literary Theory