Comunicación y exposición pública del papa Francisco durante la pandemia del Covid-19

Translated title of the contribution: Communication and public exhibition of Pope Francis during the Covid-19 pandemic

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

The COVID-19 pandemic had a significant impact on coexistence and human interactions, which led to the growth of digital communication as a mechanism for maintaining social relationships. The Religion did not escape health demands and had to adapt to the technological scenario. Pope Francis, for his part, as a public figure and religious reference, used unconventional forms and methods in his communication during the so-called lockdown. This descriptive study addresses communication and exposure public address of the pontiff during confinement, identifying the recipients of the pope's message from a global and comprehensive vision in different groups and social sectors. The research addresses the presence of the topic of the coronavirus as a central argument in speeches given, and the characteristics of the exhibition public amid social distancing restrictions, from a communication perspective.
Translated title of the contributionCommunication and public exhibition of Pope Francis during the Covid-19 pandemic
Original languageSpanish
Article number5
Pages (from-to)1
Number of pages7
JournalInvortex
Volume1
Issue number1695.5951
Publication statusPublished - 11 Dec 2023

Bibliographical note

Diez de Velasco, F. (2012). El estudio de la religión. Editorial Trotta, S.A. 

Duch, L. (2015). Antropología de la religión. Herder Editorial.

Chaves G, J. I. (2020). El contacto y la comunicación en la pandemia* Análisis. Revista Colombiana de
Humanidades, 53(98). https://doi.org/10.15332/21459169.6313 

García Luarte, A. (2022) La imagen de la Iglesia en la prensa Latinoamericana de referencia dominante durante
la pandemia del Covid-19, Church. Communication and Culture, 7(1), 114-126.
https://doi.org/10.1080/23753234.2022.2031237

Hernández Morales, B. F. del R., y Durán Padilla, J. A. (2022). Posverdad: hacia una metodología para el
análisis de la exposición de los actores políticos en redes sociales. Revista Mexicana De Opinión
Pública, (33), 32-53. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2022.33.82195

Hernández Sampieri, B., Fernandez Collado, C y Baptista Lucía, M. (2014). Metodología de la investigación.
McGrawHill Education.

Hurtado, J. (2014). El proyecto de investigación. Quirón. Ediciones & Sypal.

Gibert, J. (2016). Diccionario de epistemología. RIL editores.

Montoya, A. C. (2020). La comunicación y el enigma de la relación. Eunsa. 

Miguel, G. (2022). Religiosidad y memes: Respuestas a las publicaciones del Papa Francisco en Twitter. La
Trama De La Comunicación, 26(1), 123–143. https://doi.org/10.35305/lt.v26i1.794

Paoli, B. (2018). Parlare da Dio. Golem Edizioni. 

Portillo Ríos, R. G. (2020). El lenguaje digital en el magisterio del Papa Francisco. UIsrael Revista científica,
7(1), 113-136. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n1.2020.157 

Pujol Terradellas, L. (2017). Comunicando, siempre comunicando. Revista de Derecho, Empresa y Sociedad
(REDS), (11), 44-29. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6318061.pdf 

Roldán Gómez I. (2022). ¿Déficits motivacionales en la promoción de la salud pública? Elementos para la
reflexión sobre religión y COVID-19. Rev Esp Salud Pública, 96. 1-13-
https://www.sanidad.gob.es/biblioPublic/publicaciones/recursos_propios/resp/revista_cdrom/VOL96/C_
ESPECIALES/RS96C_202210051.pdf

Téramo, T. (2022). Dando sentido a los desafíos de la covid. Relatos de vida ordinaria en YouTube. Church,
Communication & Culture, 7(1), 220–237. https://doi.org/10.1080/23753234.2022.2039559 

Viganò, D. E. (2017). En salida: Francisco y la comunicación. Herder Editorial. 

Wolton, D. (2010). Informar no es comunicar. Gedisa Editorial.

Wolton, D. (2018). Política y sociedad. Editorial Encuentro. 
Watzlawick, P. y Beavin Bavelas, J. (2015). Teoría de la comunicación humana: interacciones, patologías y
paradojas. Herder Editorial.

All Science Journal Classification (ASJC) codes

  • Communication
  • Cultural Studies

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Communication and public exhibition of Pope Francis during the Covid-19 pandemic'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this