Activities per year
Abstract
This study aims to explain the service-learning experiences of communication projects for social change, as an intercultural exercise, designed by Information and Communication Sciences students at the University of Monterrey. These projects are proposed as solutions for the Civil Association of Archdiocesan Schools of Maracaibo, Venezuela, in the subject of Interpersonal and Intercultural Communication, based on the social awareness and acceptance proposed by the Global Compact for Education. The research addresses the experience of the Fall 2022 and Spring 2023 semesters, in which seven projects were designed from different aspects of communication and according to the foundation's support programs. The results demonstrate the students' motivation for intercultural exchange and the production of creative communication products that allow for the implementation of the welcoming disposition of the culture of encounter among the peripheries of distant, yet service-related situations.
Translated title of the contribution | Service learning in communication projects for social change from an intercultural perspective: Mexico and Venezuela |
---|---|
Original language | Spanish |
Title of host publication | VIII Congreso Internacional de Scholas Cátedras |
Subtitle of host publication | Hacia una universidad sin programas y con aulas sin paredes |
Pages | 35-42 |
Number of pages | 8 |
Volume | 6 |
Edition | 6 |
Publication status | Published - 1 Feb 2025 |
Event | Congreso Internacional Scholas Cátedras: Hacia una Universidad sin programas y con aulas sin paredes - Universidad Panamericana , Guadalajara, Mexico Duration: 27 Sept 2023 → 29 Sept 2023 Conference number: VIII https://cultoridellincontro.org/es/ |
Publication series
Name | Cultori dell'Incontro Scholas Chairs' Journal Online |
---|---|
ISSN (Print) | 2683-7560 |
Conference
Conference | Congreso Internacional Scholas Cátedras |
---|---|
Country/Territory | Mexico |
City | Guadalajara |
Period | 27/9/23 → 29/9/23 |
Internet address |
Bibliographical note
Escuelas Arquidiocesanas. (2023). Conócenos. Arquidiciocesanas.Org. https://arquidiocesanas.org/conocenos.phpDíaz Fernández, A. (2021). Tiempo de pandemia: la gestión del conocimiento y la tecnología en el aprendizaje en el servicio. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (63), 1-4. https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a1
Díaz-Fernández, A. y García-Luna , A. C. (2020). Aprendizaje en el Servicio en la UDEM: Un esfuerzo institucional orientado al fortalecimiento del compromiso social estudiantil. En Aramburuzabala. P., Ballesteros, C., García-Gutiérrez, J. y Lázaro, P. (Comp.), El papel del Aprendizaje-Servicio en la construcción de una ciudadanía global (pp. 579-588). Universidad Nacional de Educación a Distancia. http://hdl.handle.net/10486/694140
Global Compact on Education (2019). Pacto Educativo Global Vademecum Español [ArchivoPDF]. https://www.educationglobalcompact.org/resources/Risorse/vademecum-espanol.pdf
Montoya, A. C. (2020). La comunicación y el enigma de la relación. Eunsa.
Papa Francisco. (2020). Sanar el mundo. Libreria Editrice Vaticana.
Raga, F. (2012). Sobre los límites de la comunicación y la mediación intercultural. En Pragmática y comunicación intercultural en el mundo hispanohablante. Foro hispánico (Col. hispánica de Flandes y Países Bajos). Editions Rodopi.
All Science Journal Classification (ASJC) codes
- Cultural Studies
Fingerprint
Dive into the research topics of 'Service learning in communication projects for social change from an intercultural perspective: Mexico and Venezuela'. Together they form a unique fingerprint.Activities
- 1 Divulgación a público en general
-
Aprendizaje de servicio en proyectos de comunicación para el cambio social desde la interculturalidad: México - Venezuela
Portillo Ríos, R. G. (Participant)
28 Sept 2023Activity: Transferencia de Conocimiento › Divulgación a público en general
File